tystatanke

2008-01-31
17:43:45

En Av Mina Krönikor

Innan du ligger medvetslös under min bil


Jag kommer körande i min bil. Sikten är dålig, lätta regndroppar hamnar på vindrutan. Dimman hänger i luften. Kör genom våran lilla stad på väg ut mot landet. Vi har flera övergångsställen i våran stad, alla dåligt belysta. Jag får tvärnita vid ett sådant. Tror du att jag ser dig? Mörka kläder har du, det är kväll och det regnar. Vill du bli överkörd, skadas svårt av min bil? Inte? Tänkte väl det också. Vart är reflexen? Denna lilla pryl är en väldigt finurlig sak. Reflexen reflekterar nämligen mitt ljus från bilen jag kör i. Det gör så att jag hinner se dig i tid. Innan du ligger medvetslös under min bil.




Hur ska jag hinna stanna. Jag kör i 50 km/h. Du kliver ut rakt framför mig, när jag väl hunnit reagera och få stopp på bilen, då är det försent. Då ligger du svårt skadad under min bil. Hur tänkte du? När du tog detta steg ut framför mig? Visst det är ett obevakat övergångställe. Du har företräde, jag ska stanna. Det respekterar jag. Men, jag ser dig inte. Inte en möjlighet.

Tror du att jag ser dig? Har du körkort själv, bil? Då borde du veta lika mycket som jag att en reflex är viktig. Eller hur? Har jag fel? Jag vet att jag inte har fel.





Det är även så att jag inte ser dig och din hund, häst eller vad det nu är, längs en väggren. Vadå, tar ni för givet att jag ser er? I mörkret, i regnet, utan reflexer? Okej, då är ni nog lite korkade tror jag. Sedan har ni mage att säga att vi bilister, kör som galningar.

När jag väl har kört över någon som jag inte ser då är allt mitt fel. Jag skulle ha stannat och släppt er över övergångstället. Jag blir dömd för vållande till kroppskada, vårdslöshet i trafik och kanske till och med vållande till annas död. Tack, men ni då, utan reflex. Er tycker alla synd om, och jag blir det svarta fåret. Det är så onödigt att ta chansen och tro att jag ser er i mörkret.




Jag använder alltid reflex, och det tycker jag att ni också ska göra.

Snälla, använd Reflex. Det är en billig och bra livförsäkring, skaffa det och använd flitigt.

Jessica Lund
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: